Kunskapsbanken
För Enkätfabriken är det viktigt att alltid ligga i framkant och att vara uppdaterade med vad som är på gång inom branschen. Här på kunskapsbanken publicerar vi därför allt från forskningsstudier till användbara listor och tips, så att även du kan hålla dig uppdaterad.


sep 20 2022
Enkätfabriken är ett marknadsundersökningsföretag som kan hjälpa dig med varumärkesundersökningar, kundnöjdhet, NKI, NPS, kundundersökningar, kampanjuppföljningar, produkttester och större marknadsundersökningar. Vi beskriver våra tjänster under begreppet "Marknadsutveckling" för det är det vi vill hjälpa våra kunder med. Genom enkäter och undersökningar sätter vi ert behov i fokus och låter era kunder,…

aug 12 2022
Syftet med en varumärkesundersökning är att förstå hur ert varumärke positionerar sig på marknaden, så att ni på ett pålitligt och effektivt sätt kan jobba mot era varumärkesmål! Vill ni bli störst i branschen? Vill ni att ert varumärke ska vara det första man väljer? Vill ni att ert…

maj 05 2022
En positioneringskarta visar er varumärkesposition på marknaden, utifrån viktiga värden för er. Positionen bestäms genom att ställa frågor till er marknad och/eller kunder, där de får svara på frågor om hur de ser på ert företag jämfört med era konkurrenter. Ni bestämmer själva vilka värden ni vill titta på vid…

apr 03 2022
Genom en målgruppsanalys får du större förståelse för dina kunder, deras drivkrafter och behov. Målet är att ni ska kunna skapa en bättre målgruppsanpassad kommunikation, som leder till ökad kundströmning såväl som ett starkare varumärke. En ordentlig målgruppsanalys gör du genom exempelvis, enkäter, djupintervjuer eller telefonintervjuer. Nedan beskriver vi steg…

mar 29 2022
För att genomföra en marknadsundersökning kan du använda dig av metoder som: Enkäter Intervjuer Fokusgrupper Fältundersökningar Observationer Dessa är exempel på metoder som är primära, där du helt enkelt samlar in ny information som ingen annan har och som inte finns. Det är också möjligt att använda andra källor, så…

mar 08 2022
Den som vill göra en marknadsundersökning vill ofta ha svar på frågor som: "Hur uppfattas mitt varumärke av marknaden?" "Vilka produkter är min marknad mest intresserad av?" "Hur ser mina kunders betalningsvilja och preferenser ut?" "Hur ser marknadspotentialen ut på marknad X för våra produkter?" Vilka frågor ställs…

feb 01 2022
För att stärka varumärket är det viktigt att jobba med sin varumärkesposition och förstå hur marknaden ser på varumärket idag. I följande artikel berättar vi mer om hur du kan stärka varumärket, mer om hur ditt varumärke uppfattas av konsumenter och vad du kan ta reda på genom en varumärkesundersökning.…

jan 17 2022
Vad är en webbpanel? En webbpanel är ett internetbaserat forum där deltagare får erbjudande att svara på enkätundersökningar. En av webbpanelens styrkor är att den består av deltagare som tackat ja till att delta i enkätundersökningar och har ofta ett intresse av att svara på enkätundersökningar. Webbpanelen är en relativt…

Dec 10 2021
Möjligheterna med en enkätundersökning för företag är många, där enkätundersökningar kan hjälpa dig att samla in ny information som behövs för företagets framtida kund- och marknadsbeslut. Genom enkätundersökningar kan företag och organisationer få information och statistik som hjälper dem utveckla sin marknad och sina tjänster. Hur fungerar enkätundersökningar? Enkäter…

Nov 02 2021
I undersökningsbranschen pratas ofta om hög svarsfrekvens, vilket syftar på att ha ett högt antal inkomna svar i förhållande till antal möjliga svar. Antal möjliga svar är likställd med det antal som räknats med i urvalet som har haft möjlighet att svara på enkäten. I beräkningen tar man hänsyn till…

okt 18 2021
Det är utmanande att nå en bra svarsfrekvens idag och låg svarsfrekvens är ett ökande problem världen över. Det finns tyvärr ingen universal metod, lösning eller teknik som enskilt kan höja svarsfrekvensen på en undersökning, men det finns tekniker för att höja den. Undersökningars svarsfrekvens har olika förutsättningar beroende på…

okt 10 2021
Ett undersökningsföretag genomför undersökningar genom exemplevis enkäter, intervjuer och fokusgrupper. Företaget genomför undersökningar i uppdrag av andra eller på eget initiativ för att ta reda på ny information om något. Det kan vara åsikter, attityder eller tankar om ett företag, en tjänst, ett evenemang, ett varumärke, en kommun, eller liknande.…

sep 17 2021
Vill du veta hur man genomför en medarbetarundersökning? I följande artikel går vi igenom hur vi på Enkätfabriken jobbar med medarbetarenkäter med våra kunder från början till slut. Vi utgår från ett perspektiv med årliga undersökningar, med mål att undersökningen ska leda till förbättringar för de anställda. 1.…

aug 30 2021
Frågan om anonymitet i medarbetarundersökningar är en vanlig och legitim fråga. Som medarbetare är det viktigt att känna sig trygg i att ens svar är helt anonyma för att kunna svara så ärligt som möjligt. Den anställda måste kunna uttrycka sina åsikter utan att det uppstår negativa följder. Ärliga svar ger också ett bättre underlag för…