Kunskapsbanken
För Enkätfabriken är det viktigt att alltid ligga i framkant och att vara uppdaterade med vad som är på gång inom branschen. Här på kunskapsbanken publicerar vi därför allt från forskningsstudier till användbara listor och tips, så att även du kan hålla dig uppdaterad.


sep 14 2023
Syftet med användartester är att se om produkten eller tjänsten man erbjuder fungerar som det är tänkt. Det ger insikt i hur olika användare interagerar med en tjänst eller produkt, samt identifierar utmaningar och utvecklingsområden. Hur fungerar användartester? Ett användartest går till så att man rekryterar personer som får testa…

sep 08 2023
Varumärkestracking används för att kunna följa upp varumärkesuppfattning, kännedom och attityder kring ett varumärke över tid. Enkelt kan man säga att varumärkestracking är en varumärkesundersökning som görs regelbundet. Men genom att använda en ”tracker”, det vill säga att mäta kontinuerligt, så kan du få fler insikter i hur marknadens preferenser…

sep 06 2023
När det är dags för samhällsplanering så görs alltid en befolkningsprognos först. Prognosen ger ett statistiskt underlag för att planera samhällsutvecklingen. Det kan exempelvis vara hur ny infrastruktur ska se ut, var det behövs fler skolplatser eller om det måste byggas med bostäder. Vad är en befolkningsprognos? En befolkningsprognos…

sep 20 2022
Enkätfabriken är ett marknadsundersökningsföretag som kan hjälpa dig med varumärkesundersökningar, kundnöjdhet, NKI, NPS, kundundersökningar, kampanjuppföljningar, produkttester och större marknadsundersökningar. Vi beskriver våra tjänster under begreppet "Marknadsutveckling" för det är det vi vill hjälpa våra kunder med. Genom enkäter och undersökningar sätter vi ert behov i fokus och låter era kunder,…

aug 12 2022
Syftet med en varumärkesundersökning är att förstå hur ert varumärke positionerar sig på marknaden, så att ni på ett pålitligt och effektivt sätt kan jobba mot era varumärkesmål! Vill ni bli störst i branschen? Vill ni att ert varumärke ska vara det första man väljer? Vill ni att ert…

maj 05 2022
En positioneringskarta visar er varumärkesposition på marknaden, utifrån viktiga värden för er. Positionen bestäms genom att ställa frågor till er marknad och/eller kunder, där de får svara på frågor om hur de ser på ert företag jämfört med era konkurrenter. Ni bestämmer själva vilka värden ni vill titta på vid…

apr 03 2022
Genom en målgruppsanalys får du större förståelse för dina kunder, deras drivkrafter och behov. Målet är att ni ska kunna skapa en bättre målgruppsanpassad kommunikation, som leder till ökad kundströmning såväl som ett starkare varumärke. En ordentlig målgruppsanalys gör du genom exempelvis, enkäter, djupintervjuer eller telefonintervjuer. Nedan beskriver vi steg…

mar 29 2022
För att genomföra en marknadsundersökning kan du använda dig av metoder som: Enkäter Intervjuer Fokusgrupper Fältundersökningar Observationer Dessa är exempel på metoder som är primära, där du helt enkelt samlar in ny information som ingen annan har och som inte finns. Det är också möjligt att använda andra källor, så…

mar 08 2022
Den som vill göra en marknadsundersökning vill ofta ha svar på frågor som: "Hur uppfattas mitt varumärke av marknaden?" "Vilka produkter är min marknad mest intresserad av?" "Hur ser mina kunders betalningsvilja och preferenser ut?" "Hur ser marknadspotentialen ut på marknad X för våra produkter?" Vilka frågor ställs…

feb 01 2022
För att stärka varumärket är det viktigt att jobba med sin varumärkesposition och förstå hur marknaden ser på varumärket idag. I följande artikel berättar vi mer om hur du kan stärka varumärket, mer om hur ditt varumärke uppfattas av konsumenter och vad du kan ta reda på genom en varumärkesundersökning.…

jan 17 2022
Vad är en webbpanel? En webbpanel är ett internetbaserat forum där deltagare får erbjudande att svara på enkätundersökningar. En av webbpanelens styrkor är att den består av deltagare som tackat ja till att delta i enkätundersökningar och har ofta ett intresse av att svara på enkätundersökningar. Webbpanelen är en relativt…

Dec 10 2021
Möjligheterna med en enkätundersökning för företag är många, där enkätundersökningar kan hjälpa dig att samla in ny information som behövs för företagets framtida kund- och marknadsbeslut. Genom enkätundersökningar kan företag och organisationer få information och statistik som hjälper dem utveckla sin marknad och sina tjänster. Hur fungerar enkätundersökningar? Enkäter…

Nov 02 2021
I undersökningsbranschen pratas ofta om hög svarsfrekvens, vilket syftar på att ha ett högt antal inkomna svar i förhållande till antal möjliga svar. Antal möjliga svar är likställd med det antal som räknats med i urvalet som har haft möjlighet att svara på enkäten. I beräkningen tar man hänsyn till…

okt 18 2021
Det är utmanande att nå en bra svarsfrekvens idag och låg svarsfrekvens är ett ökande problem världen över. Det finns tyvärr ingen universal metod, lösning eller teknik som enskilt kan höja svarsfrekvensen på en undersökning, men det finns tekniker för att höja den. Undersökningars svarsfrekvens har olika förutsättningar beroende på…