Syftet med en kundundersökning

Syftet med en kundundersökning

Varför alla företag bör göra en kundundersökning

Syftet med en kundundersökning handlar om att förstå vad ens kunder tycker och tänker, så att ni kan förbättra era kundrelationer och förbättra erbjudanden. Genom att fråga kunden vad den har för förväntningar på er, vilka behov och krav de har, så kan ni anpassa era erbjudanden så att ni både behåller era kunder och får dem att rekommendera er för andra (NPS).

Det känns därför självklart viktigt att göra en undersökning, så att du kan ta reda på hur kunder ser på ditt företag och dina tjänster, samt anpassa och utveckla ditt företag efter marknadens efterfrågan. Du bör helt enkelt göra en kundundersökning, om du vill ha kvantitativ eller kvalitativ data, direkt från din målgrupp som gör att du kan utvärdera och förbättra dina tjänster och kundrelationer.

 

Vad kan jag ta reda på med undersökningen?

Du kan bland annat ta reda på vad kunden tycker om företaget, om produkter och tjänster, om hemsidor och webbshoppar. Genom kundundersökningar kan du också mäta lojalitet och kundnöjdhet (Läs mer om att mäta kundnöjdhet och lojalitet).

Det viktigaste innan man påbörjar sin kundundersökning och lägger pengar på enkätutskick, insamling och analys är att säkerställa så att ni undersöker det ni behöver, samt har ett frågeunderlag ger er svar som blir utvecklande för verksamheten.

Syftet kundundersökning

Lista på fördelar och syftet med en kundundersökning

  • Ni får veta vad kunder ärligt tycker och tänker om ert företag
  • Ni får veta vad ni behöver förbättra för att öka kundnöjdhet på olika kontaktpunkter
  • Era starka sidor blir tydliga, såväl som era svagaste
  • Ni kam mäta kundnöjdhet och kundlojalitet (och följa över tid!)
  • Ni får veta vad som påverkar den generella nöjdheten mest
  • Resultaten hjälper er fatta beslut för framtiden, där ni kan ta fram handlingsplaner baserat på kvantitativa metoder, framför gissningar.

 

Vill du veta vad dina kunder tycker och tänker?

Kontakta oss så hjälper vi till att ta reda på det! Fundera på det område du vill undersöka och skriv till oss så tar vi fram en offert. Vill du gå vidare kan Enkätfabriken sköta hela undersökningen åt er, från att fram ett frågeunderlag anpassat till företaget och behoven, till datainsamling och analys av data. Du får sedan resultat så att du kan jobbar vidare med er utveckling!

 

Kontakta oss och läs mer om kundundersökningar via den här länken.

 

NPS