Kundundersökning under Covid-19
Coronapandemin har påtvingat en del förändringar gällande handeln både online och fysiskt, där företag gör vad de kan för att fortsätta möta kundens behov och fortsätta utveckla sina affärer. Detta kräver såklart mer av alla oss som jobbar med företagsstyrning, sälj och marknadsföring då nya behov tillkommit. För att anpassa verksamheter till den rådande situationen ställs högre krav på gamla affärsmodeller som behöver uppdateras. Samtidigt startas även nya företag helt anpassade efter pandemin. Genom en kundundersökning kan du ta reda på vad kunden efterfrågar av ert företag i rådande situation.
Hur ser kunden på er under rådande omständighet?
När förutsättningarna för företaget förändras och personalen inte är lika fysiskt nära sina kunder som tidigare, så blir det är ännu viktigare att förstå hur kunden ser på er. Vad tycker era kunder om tjänsterna ni erbjuder nu? Och hur känner de för ert företag? Krävs det nya satsningar för att fortsätta upprätthålla en god kundkontakt?
För att bättre få reda på vad era kunder tycker om den rådande situation, har vi tagit fram några corona-anpassade frågor ni kan ställa genom en digital kundundersökning.
Frågor att ställa till kunder som tillkommit under pandemin
- Hur sannolikt är det att du som kund kommer att vara kvar hos oss efter rådande situation med Covid-19 är över?
- Varför tror du att du inte kommer att vara kvar efter att rådande situation med Covid-19 är över?
- Vad skulle öka sannolikheten för att du är kvar hos oss som kund efter att rådande situation med Covid-19 är över?
Hur bemöter man äldre kunder?
Till äldre kunder som varit med sedan innan pandemin kan ni istället fråga:
- Hur har deras köpbeteendet förändrats?
- Hur upplever de att kontakt med ert företag fungerat under pandemin?
- Hur nöjda är kunderna med de åtgärder ni vidtagit på grund av rådande situation?
- Finns det andra åtgärder som era kunder saknat från er?
På så sätt kan ni undersöka vilka aspekter som blir viktigast att ändra på för att inte tappa fler kunder än nödvändigt.
Om du vill veta mer om kundundersökningar som metod för att samla information hjälper vi dig gärna!
Läs mer om att göra en kundundersöknig
Kontakta oss för en prisförfrågan.
Ansvarig projektledare: Oscar Svensson