Varumärkesposition och positioneringskarta

Varumärkesposition och positioneringskarta

En positioneringskarta visar er varumärkesposition på marknaden, utifrån viktiga värden för er. Positionen bestäms genom att ställa frågor till er marknad och/eller kunder, där de får svara på frågor om hur de ser på ert företag jämfört med era konkurrenter. Ni bestämmer själva vilka värden ni vill titta på vid positionering, det kan röra sig om att exempelvis undersöka hur prisvärd man anses vara, hur hög kvalitet man anses hålla, hur hållbar man uppfattas av marknaden, hur hög kännedom som finns, bland mycket annat!

 

Hur tar man reda på varumärkespositionen?

Vi som undersökningsföretag tar ofta reda på hur er varumärkesposition ser ut i en marknads- eller varumärkesundersökning. Genom att ställa rätt frågor undersöker vi hur ert företag uppfattas jämfört med  konkurrenter. När vi samlat in alla svar gör våra analytiker en positioneringsanalys, som sedan presenteras för er på en positioneringskarta.

 

Vilka värden mäts och sätts på axlarna?

När vi jobbar med positioneringskartor och värden kopplade till företaget så utgår vi från vad som är viktigt för er. Därför anpassas frågorna och värdena på axlarna efter ditt varumärkes viktigaste frågor och faktorer.

 

Exempel på olika värden på en positioneringskarta

PositioneringskartaPositioneringskartaPositioneringskarta

 

Med hjälp av analysen och kartan får ni reda på hur ert varumärke uppfattas av marknaden och i förhållande till konkurrenter. Det hjälper er att anpassa ert varumärkesarbete så att ni kan jobba mot en position ni eftersträvar. Varumärkesposition undersöks ofta i en marknadsundersökning eller varumärkesundersökning.

 

Se alla tjänster →

 

Varumärkespositionering