Syftet med varumärkesundersökning

Syftet med varumärkesundersökning

Syftet med en varumärkesundersökning är att förstå hur ert varumärke positionerar sig på marknaden, så att ni på ett pålitligt och effektivt sätt kan jobba mot era varumärkesmål!

 

Vill ni bli störst i branschen? Vill ni att ert varumärke ska vara det första man väljer? Vill ni att ert varumärke ska positionera sig på ett visst sätt? Kanske vill ni ses som hållbara, edgy, stilrena, prisvärda, progressiva eller helt enkelt bara ha riktigt stark varumärkesidentitet. Genom att ta reda på hur marknaden ser på ert varumärke, kan ni göra prioriteringar för att nå era varumärkesmål.

 

”Med en varumärkesundersökning tar ni reda på hur varumärket står sig på marknaden och få åsikter, inställningar och tankar direkt från er marknad och/eller era kunder.”

 

Vad kan jag ta reda på i en varumärkesundersökning?

Genom en varumärkesundersökning och med varumärkestracking kan du ta reda på det du vill veta om ditt varumärke. Vi kartlägger marknadens åsikter, attityder och associationer med ditt varumärke, och kan även jämföra det med andra i din bransch.

  • Se hur ni uppfattas jämfört med konkurrenter (benchmarking)
  • Förstå marknadens association och attityd till ditt varumärke
  • Ta reda på hur köpupplevelsen och köpmönstret ser ut med ert varumärke
  • Ta reda på om kunder skulle rekommendera ert varumärke
  • Förstå vilka demografiska grupper som gillar ert varumärke
  • Se hur ni positionerar er (positioneringskarta)

 

Varumärkesundersökning är underlag för utveckling

Syftet med varumärkesundersökning är att få ett underlag för utveckling. Som undersökningsföretag kan vi hjälpa er med varumärkesenkäter, nå ut till er målgrupp och ta reda på det ni vill veta. Vi kan antingen göra en stor varumärkesundersökning som blir underlag för ert fortsatta varumärkesarbete. Då tar vi fram en sammanställande rapport med alla nya insikter och lägger fram prioriteringsområden för er att jobba med för att nå era mål. Vi erbjuder också varumärkestracking där vi kontinuerligt frågar en panel om ert varumärke, där ni kan följa hur varumärkets uppfattning utvecklas över tid.

 

Vill ni bli bättre på ert varumärkesarbete och få hjälp med den varumärkesundersökning?

Vi på Enkätfabriken hjälper gärna till. Läs mer om hur vi jobbar med marknadsutveckling här eller kontakta oss!

 

 

Syftet med varumärkesundersökning