Vad betyder NMI och hur fungerar det?
Nöjd medarbetar index (NMI) används i medarbetarundersökningar och används som ett mått för medarbetares nöjdhet. Ett företags NMI baseras på 3 frågor som medarbetarna får svara på. Genom att använda indexet blir det enklare för en arbetsgivare att mäta nöjdheten över år, se hur den förändras och det går att jämföra den egna poängen med andra.
Indexet används framförallt för att få en siffra på sitt arbete med medarbetarnöjdhet. Det går att jämföra det med ett Employee Net Promoter Score (eNPS), som också är ett vanligt mått inom medarbetarundersökningar. Skillnaden mellan eNPS och NMI är att det första fokuserar på hur stor sannolikhet det är att en medarbetare rekommenderar företaget för andra, medan det andra mäter nöjdhet baserat på tre frågor.
NMI Mäts med hjälp av tre frågor
- Hur nöjd den anställde är överlag med sin arbetssituation
- Hur väl arbetsgivaren anses leva upp till den anställdes förväntningar
- Hur nära medarbetaren anser att arbetssituationen liknar ett tänkt ideal
Räkna ut din NMI-poäng
De svarande får uppge sitt svar på frågorna på en skala mellan 1 till 10, där 1 är väldigt dåligt och 10 är mycket bra. När alla svar är insamlade beräknas ett värde genom en formel som baserad på medelvärdet av frågorna. Resultatet kommer hamna på mellan 0-100, och naturligt är en högre siffra desto bättre och indikerar mycket nöjda arbetare. Du kan sedan jämföra din poäng med andra inom samma index.
Räkna ut NMI genom följande formel: 100 * (((Medelvärdet på frågorna / 3) – 1) / 9). Bilden nedan visar förenklat hur det fungerar.
Ta reda på mer
Läs mer om medarbetarundersökningar.
Kontakta Enkätfabriken för en prisoffert för er företagsstorlek
