Öka kundnöjdhet med rätt prioritering!

Öka kundnöjdhet med rätt prioritering!

Vill du öka er kundnöjdhet men vet inte var du ska börja? Det första du behöver veta när du vill höja företagets kundnöjdhet är att förstå vad kunderna vill ha. Här är det viktigt att få en bild över vilka delar av din produkt eller dina tjänster som kunden menar skapar mest värde för dem och driver mest nöjdhet.

För att få reda på vad som ger er mest värde räcker det inte att bara veta vilka delar av ens produkt- eller tjänsteerbjudandet som kunden är nöjd respektive missnöjd med. Det krävs också att man förstår hur olika delar av erbjudandet påverkar den generella nöjdheten (NKI) och sannolikheten att kunden rekommenderar företaget vidare (NPS). I vissa branscher är det viktigt att kundens kontakt är enkel och smidigt, något man ofta mäter med CES medan de i andra branscher är något helt annat som är drivande för att öka kundnöjdhet. Kundundersökningar bör därför analysera sambandet mellan dessa för att skapa en tydlig prioriteringsordning.

 

3 frågor som hjälper er prioritera kundnöjdhet

Följande frågor hjälper er att hitta en prioriteringsordning i ert arbete med att förbättra kundupplevelsen.

  • Vilket område måste förbättras eftersom nöjdheten är låg?
  • Har området en stor påverkan på kundens helhetsupplevelse?
  • Vilka områden behöver inte prioriteras lika högt eftersom de inte märkbart påverkar kundens helhetsupplevelse?

Enkätfabriken kan hjälpa er ta reda på hur kunden ser på er, era tjänster/produkter och upplevelsen av att handla hos er. Vi mäter NKI, CES och NPS som vi beskrivit högst upp i inlägget. Vill du veta mer och få ett prisförslag så kan du höra av dig, så hjälper vi er att skräddarsy en kundundersökning för att höja kundnöjdhet!

 

Läs mer om kundundersökningar och kontakta oss!

Kundnöjdhet