Hur fungerar varumärkestracking?

Hur fungerar varumärkestracking?

Varumärkestracking används för att kunna följa upp varumärkesuppfattning, kännedom och attityder kring ett varumärke över tid. Enkelt kan man säga att varumärkestracking är en varumärkesundersökning som görs regelbundet. Men genom att använda en ”tracker”, det vill säga att mäta kontinuerligt, så kan du få fler insikter i hur marknadens preferenser förändras och hur dina marknadsaktiviteter påverkar varumärket.

 

I en tracking tittar vi bland annat på:

  • Spontan varumärkeskännedom (top-of-mind)
  • Kännedom i erinran (kännedom utifrån en lista av varumärken)
  • Rekommendationsbenägenhet (NPS)
  • Trender och köppreferenser
  • Attityder och associationer
  • Positionering

 

varumärkestracking exempelHär ser du exempel på vad du kan mäta i en varumärkesundersökning och i varumärkestracking. Här kan du byta ut klädmärken mot exempelvis matbutiker, skomärken, hudvård, hårvård eller helt andra produkter och tjänster. 

 

Varför är det bra med varumärkestracking?

Att ha data-driven information om sina kunders preferenser och marknadsattityder är ju aldrig fel. Det leder till välgrundade beslut för er marknadsstrategi, något som håller er konkurrenskraftiga på en dynamisk marknad.

Genom varumärkestracking får du ökad förståelse för nuvarande kunder såväl som potentiella kunder. Ni kan göra tydligare analyser på varför varumärket går sämre eller bättre i olika tider. Vad är viktigt för kunderna? Hur positionerar ni er? Hur förhåller ni er till konkurrenter? Samarbetar ni med oss på Enkätfabriken går det också att fråga om mer specifika saker, som bara kopplas till ert företag och det som är viktigt för er.

Fördelar med varumärkestracking:

  • Du får kunskap kring kännedom, uppfattning och lojalitet över tid
  • Nya marknadsinsikter kring kundbeteenden, preferenser och trender
  • Underlag till nya varumärkesstrategier och nya budskap
  • Genom benchmarketing får ni koll på hur ni står er mot konkurrenter
  • Ni blir mer agila och anpassa er marknadsstrategi efter konsumentens efterfrågan

 

Vill du få data-driven information om ditt varumärke?

På Enkätfabriken har vi ett marknadsteam som jobbar med tracking för flera olika företag. Vill du också tracka ditt varumärke hjälper vi dig gärna, du kan skicka ett meddelande till oss via formuläret här, så parar vi ihop dig med en i vårt marknadsteam. Du kan också mejla direkt till kontakt@enkatfabriken.se

 


Kommunikatör

Skribent:
Lovisa Valentino
Marknadskommunikatör

Varumärkestracking planta