3 steg för en lyckad undersökning

3 steg för en lyckad undersökning

En lyckad undersökning är inte det lättaste att få till. Med lyckad menar vi en pålitlig och validerad undersökning som leder till utveckling. I vår artikel Vikten av ett genomtänkt frågeunderlag tar vi upp grundläggande och avgörande steg för att ta fram ett frågeunderlag till din undersökning. I detta avsnitt kan du läsa mer om hur du utvärderar och säkerställer att din undersökning blir bra i sin helhet. Det kan ses som riktlinjer att tänka på vid utformning av en undersökning för att få ut det mesta av den. Klara (undersökare och analytiker hos oss) har dykt ned djupare i detta och förklarar vad forskningen säger.

Att ställa frågor är en sak, men hur vet vi om frågorna är bra? Det finns en uppsjö av metoder för att utvärdera frågor. Här kommer tre steg att följa för en givande undersökning, med olika metoder att utnyttja i varje steg.

1. Före insamlingen börjar

Expertgranskning: Expertgranskning är något Enkätfabriken ofta använder sig av. Speciellt användbart är en så kallad strukturerad expertgranskning. Här utnyttjar Enkätfabriken ofta QAS – 99. Vid användning av QAS – 99 går konsulter igenom frågor utifrån en given mall som ser till ett flertal ytterligare aspekter.

Kognitiva Processer: Förutom expertgranskning går det att använda kognitiva processer. Ett exempel kan vara ”att tänka högt” där några få utvalda respondenter får besvara enkäten, medan de högt resonerar hur de tänker. Andra exempel är sonderings- eller probingtekniker.

Pilotundersökningar: Det går även att göra pilotundersökningar där hela undersökningen genomförs med en mindre grupp respondenter, som efteråt får ge sina kommentarer till vad de tyckte vad bra och mindre bra.

2. Under insamlingens gång

Medlyssning och beteendekodning: Medlyssning används främst vid intervjuer där en tredje part sitter med och lyssnar till frågorna för att sedan analysera dem. Det kan kombineras med beteendekodning där olika beteenden kodas utifrån en mall. Det kan till exempel vara om respondenten inte förstår frågan eller om intervjuaren går ifrån manus.

Processdata: Processdata är sådan data som kan samlas in vid sidan av frågeformuläret. Det kan till exempel vara hur lång tid det tar för en respondent att besvara en fråga, hur många frågor de hoppar över eller om de ändrat sitt svar vid något tillfälle.

3. Efter insamlingen är färdig 

Återkoppling: Efter en intervju eller enkät går det alltid att kontakta respondenterna och be de ge kommentarer på vad de tyckte var bra och vad som kunde förbättras till nästa gång.

Summering

Det finns alltså en del metoder tillgängliga för att utvärdera hur bra frågorna som ställs är. Det går att analysera frågor både före insamlingen av data, när insamlingen är pågående och efter insamlingen är avslutad. Det är inte nödvändigt att välja om frågorna skall utvärderas innan, under eller efter. Det går att göra alla tre beroende på vad som passar för tillfället. Även om utvärdering av frågor inte alltid hjälper den aktuella undersökningen är det ändå viktigt att genomföra för att bli medveten om de brister som finns. Det är även viktigt för framtida enkäter och för arbetet att ständigt förbättras.

Författare: Klara Lindahl (Undersökare & analytiker)

 

Här kan du läsa mer om våra undersökningstjänster!

 

 

Lyckade undersökningar