7 anledningar att bygga ett starkt varumärke

7 anledningar att bygga ett starkt varumärke

Det är ingen nyhet att vi som konsumenter har många valmöjligheter när vi letar efter en produkt eller tjänst. Det är heller ingen nyhet att vi blir överösta med reklam. Vi kan med några klick dessutom jämföra priser och produkter hur lätt som helst. För företagen betyder det här att det blir extra viktigt att sticka ut – och ha ett minnesvärt och positivt kopplat varumärke!

Här kommer 7 anledningar till att du behöver ett starkt varumärke och faktorerna som påverkas av det.

  1. Ni blir top-of-mind: När ni har ett välkänt starkt varumärke blir ni automatiskt top-of-mind. Det här ger en enorm fördel när kunden är redo för köp, då ni antagligen blir första valet! En viktig del i att komma hit är differentiering, alltså se till att ni sticker ut och är unika bland era konkurrenter.
  2. Trovärdiga och pålitliga: Konsumenter känner en stor pålitlighet till starka varumärken. När kunder har positiva associationer med ert varumärke, så blir de helt enkelt mer benägna att lita på era produkter och tjänster. Just pålitlighet är en viktig faktor att bygga kundlojalitet.
  3. Ni får lojala kunder: Ett starkt varumärke ger också lojala kunder. Något som kan leda till en lång relation som ökar kundvärden och försäljning långsiktigt.
  4. Prispremium: Varumärkesbyggande påverkar hur kunder uppfattar värdet av era produkter och service. Ett starkt varumärke kan ge premium priser för att kunder kopplar det till kvalitet och pålitlighet. Det betyder enkelt att ni kan ta mer betalt för era produkter och tjänster än vad konkurrenten troligen kan.
  5. Marknadsföringseffektivitet och varumärkeskännedom: En viktig del i byggandet av varumärket är att ha kontinuitet i er design och sättet ni kommunicerar. Det bygger sammanhängande och igenkännbar varumärkesidentitet, vilket är nödvändigt för att bygga pålitlighet och lojalitet. Det kan också göra det billigare att marknadsföra, eftersom människor redan känner till ert varumärke och engagerar sig i det.
  6. Rekommendationer: Har ni ett starkt varumärke så skapar de troligen känslor och relationer till konsumenter. Den här emotionella förbindelsen mellan varumärken och kunder gör människor mer benägna att rekommendera er, försvara ert varumärke och prata gott om det. Ni får automatiskt gratis ambassadörer för varumärket.
  7. Rekrytering: Idag pratar fler och fler om employee branding. Att ha ett starkt varumärke är verkligen en fördel när ni behöver rekrytera ny personal. Ju mer omtyckta ni är, ju fler vill jobba hos er – Vilket gör att ni har ett stort urval och kan anställa de bästa till just er verksamhet!

 

Starkt varumärke phone

 

Vad krävs för att få ett starkt varumärke?

För många kan det kännas kostsamt med marknadsföring och investera i tid och resurser för att bygga sitt varumärke. Men samtidigt är det väldigt självklart varför man vill ha ett starkt varumärke – det bygger kundlojalitet, ökar lönsamhet och ger konkurrensfördelar. Beroende på verksamhet, om man jobbar b2b eller b2c, så behövs olika insatser för att stärka sitt varumärke.

Genom att göra en marknadsundersökning eller varumärkesundersökning så kan ni få större förståelse för hur just ert företag ska jobba för att stärka varumärket. Då får ni svar på frågor som ”vilka attityder finns i min kungrupp”, ”hur ser marknaden ut och hur förhåller vi oss till våra konkurrenter”, ”vilka preferenser har min kundgrupp” och mycket mer.

På Enkätfabriken har vi i över 10 år jobbat med att undersöka hur marknader ser ut och vad kunder efterfrågar. Vi hjälper er gärna!


Kommunikatör

Av: Lovisa Valentino
Marknadskommunikatör