Employee Net Promoter Score

Employee Net Promoter Score

Vad är eNPS?

 

eNPS står för Employee Net Promoter Score och är en metod som mäter hur villiga medarbetare är att rekommendera sin arbetsplats till andra. En av de främsta fördelarna med eNPS är att det är ett snabbt och enkelt sätt att ta reda på medarbetarnas lojalitet och engagemang.

 

eNPS kan beskrivas som medarbetarundersökningens motsvarighet till NPS-metoden, vilken ofta används i kundundersökningar. Precis som NPS går eNPS ut på att mäta medarbetarnas lojalitet genom en enda fråga: Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera din arbetsgivare till andra?

Fördelar med eNPS

eNPS står för Employee Net Promoter Score och är en metod som mäter hur villiga medarbetare är att rekommendera sin arbetsplats till andra. En av de främsta fördelarna med eNPS är att det är ett snabbt och enkelt sätt att ta reda på medarbetarnas lojalitet och engagemang.

eNPS kan beskrivas som medarbetarundersökningens motsvarighet till NPS-metoden, vilken ofta används i kundundersökningar. Precis som NPS går eNPS ut på att mäta medarbetarnas lojalitet genom en enda fråga: Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera din arbetsgivare till andra?

Vad är eNPS?

Så fungerar Employee Net Promoter Score

eNPS grundar sig på frågan ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera din arbetsgivare till andra?”.  Genom att ta den procentuella andel som svarar att de skulle rekommendera företaget minus de som svarar att de inte skulle göra det, får man fram ett Employee Net Promoter Score.

 

En poäng över 0 visar att ni har fler medarbetare som skulle rekommendera er än de som möjligtvis skulle avråda andra från att arbeta hos er. För en markant tillväxt krävs att ni får ett bättre NPS än strax över noll.

Enkätundersökning analys

Kundkommentar

  • Analysresultat

    ”Snabba och tydliga återkopplingar, upplevs kunniga inom området både med rapportskrivning och pålästa kring ämnet”

    • – Caroline Henning, Östhammars kommun

Case

Se tidigare uppdrag:

Artiklar

Läsvärt om undersökningar!