Employee Net Promoter Score

eNPS står för Employee Net Promoter Score och är en metod som mäter hur villiga medarbetare är att rekommendera sin arbetsplats till andra. En av de främsta fördelarna med eNPS är att det är ett snabbt och enkelt sätt att ta reda på medarbetarnas lojalitet och engagemang.

eNPS kan beskrivas som medarbetarundersökningens motsvarighet till NPS-metoden, vilken ofta används i kundundersökningar. Precis som NPS går eNPS ut på att mäta medarbetarnas lojalitet genom en enda fråga: hur sannolikt är det att du skulle rekommendera din arbetsgivare till andra?

Med vår eNPS-tjänst får ni en kontinuerlig inblick i era medarbetares nöjdhet såväl som sannolikheten att de skulle rekommendera er som arbetsgivare till andra. Enkätfabriken erbjuder benchmarking för Employee Net Promoter Score inom vissa branscher. Där kan vi berätta hur ni står er emot era konkurrenter och hur arbetsplatsen förändras över tid.

Employee Net Promoter Score

Såhär fungerar Employee Net Promoter Score:

eNPS grundar sig på frågan ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera din arbetsgivare till andra?”. Genom att ta den procentuella andel som svarar att de inte skulle rekommendera företaget minus de som svarar att de skulle göra det, får man fram ett Employee Net Promoter Score.

En poäng över 0 visar att ni har fler medarbetare som skulle rekommendera er än de som möjligtvis skulle avråda andra från att arbeta hos er. För en markant tillväxt krävs att ni får ett bättre NPS än strax över noll.

 

  • Erik Granberg

    Kontakta oss

    hyresgästundersökning

    Erik Granberg

    Projektledare

    Tel: 0702-369383

    erik.granberg@enkatfabriken.se

  • “Eller fyll i formuläret”

    Eller fyll i formuläret för att få veta mer:

     
  • “Fyll i formuläret”

    Fyll i formuläret för att få veta mer: