Vasakronan Intervjuer för kundnöjdhet

Vasakronan Intervjuer för kundnöjdhet

Vasakronan, på plats intervjuer för ökad kundnöjdhet

Sedan 2004 har IMA Marknadsutveckling genomfört undersökningar bland besökare i olika stadskärnorna där Vasakronan finns. En stor del av vårt uppdrag innebär att hålla på plats intervjuer på olika köpstråk eller i olika köpcentrum som Vasakronan äger, för att fråga besökare hur de upplever platserna, vad som är bra och vad som kan göras bättre.

Uppdrag

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med fastigheter värda ca 159 miljarder kronor. De är verksamma i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala, där bolaget hyr ut kontors- och affärslokaler. De äger ett flertal centrala köpcentrum och en stor del av de kommersiella fastigheterna i kommersiella stadscentrum.

Vasakronan ser det som sitt uppdrag inte bara att tjäna pengar, utan att dessutom arbeta aktivt för den trivsamma staden. Det jobbar inte bara i sina fastigheter, utan också för stadsutvecklingen där man arbetar aktivt tillsammans med andra fastighetsägare, kommunen och övriga aktörer i området för att göra stadskärnorna mer trivsamma och miljömässigt effektivare.

En viktig del för Vasakronan är förändring. Där det gäller att skapa guldkorn och nya möjligheter. Det kan t. ex. vara att öppna upp nya takterrasser, skapa konst i gaturummet eller satsa extra på vackra fasader och selfievänliga platser. Helt enkelt att ge alla goda anledningar till att stanna upp, trivas och uppleva städerna.

På plats intervjuer

Genomförande & Resultat

För att Varakronans visioner ska gå i mål och bli rätt måste de naturligtvis fråga invånarna som upplever staden vad de tycker. Det är här vi kommer in. IMA Marknadsutveckling har sedan 2004 genomfört undersökningar bland besökare i de olika stadskärnorna, på olika köpstråk eller i olika köpcentrum för att ge underlag till Vasakronan. Vi har intervjuat hundratals personer, skaffat in åsikter och synpunkter. Genom intervjuer har vi samlat in både önskvärda förändringar såväl som förslag på nya tippade och otippade åtgärder som Vasakronan kan arbeta med för att öka trivseln i städerna. Detta samtidigt som de kan förbättra sin affär.

Genom att göra regelbundna mätningar kan Vasakronan följa upp förändringar över tiden. Den stora mängden intervjuer gör det möjligt att titta på olika grupper av stadsbesökare, t. ex. olika åldrar eller besökare med olika ärenden till olika delar av stan. Eftersom vi intervjuar personer som faktiskt är på plats, undviker vi att få med allmänt tyckande från de grupper som faktiskt egentligen inte besöker staden. Vi kan dessutom leverera snabba resultat vid t. ex. olika event eller stadsaktiviteter.

Vill du veta mer? 

Projektledare och kundansvarig för Vasakronan är Carl-Axel Ambring.

Du kanske också är intresserad av vårt uppdrag med Scorett.

Här kan du läsa mer om våra undersökningar för marknadsutveckling.

Intervjuer kundnöjdhet