Scorett Marknadsundersökning

Scorett Marknadsundersökning

Löpande marknadsundersökning för Scorett

Sedan 2003 har IMA Marknadsutveckling arbetat med Scorett för att hjälpa dem förstå sina kunder och marknaden. Kontinuerligt levererar vi beslutsunderlag som berör varumärkesimage, samt tracking av företagets butikskoncept och dess olika varumärken.

Uppdrag

Scoretts framgång bygger på en hög varumärkesimage. För att nå den positionen Scorett har och vill behålla krävs det att de levererar det kunderna vill ha, på ett sätt som är bättre än konkurrenternas. Det kräver att Scorett kontinuerligt följer upp sin position bland kunderna och jobbar för att utöka andelen stamkunder till kedjan, vilket är något de har varit måna om och arbetat med sedan start. Genom att jobba med denna typ av marknadsundersökning sedan 2003 har Scorettkoncernen följt upp sin marknadsposition och image.

Genomförande och resultat

För att samla in förståelse för marknaden och kunderna har vi utfört löpande imageundersökningar och tracking av företagets butikskoncept. I insamlingsarbetet har vi genomfört tusentals intervjuer på stan över hela Sverige, samt arbetat med rikstäckande telefon– och webbundersökningar. Resultaten från dessa undersökningar har genom åren använts i kedjans utvecklingsarbete, inte minst då de startat sin webbförsäljning.

Genom att genomföra marknadsundersökningar som dessa ser Scorett till att kontinuerligt fråga marknaden vad de vill ha och på vilket sätt de vill ha det. Med insikter om kundernas krav ser Scorett till att skapa en hög varumärkesimage, behålla den position de strävar efter och öka antalet stamkunder.

Bakgrund Scorett

Scorett är positionerad som en bättre kedja inom skor och mode, där kvalitet är ett ledord för utbudet. För att nå den positionen arbetar det i hög grad med sin image, och lyfter fram kända varumärken de jobbar med och säljer. Företaget startade 1989 och är en av Sveriges största butikskedjor för skor med ca. 85 butiker och även försäljning online. Scorette är en del av Scorett Footwear AB som har sitt huvudkontor i Varberg, där även Scorett Outlet, Håkanssons, Wallenbergs och Sneakers Corner ingår. Idag omsätter de knappt 700 Mkr och har ca 325 anställda.

Vill du veta mer?

Projektledare och kundansvarig för Scorett är Carl-Axel Ambring.

Läs mer om vårt koncept och vad du kan mäta inom en marknadsundersökning

Marknadsundersökning