Marknadsundersökningar

Webbpanel

Webbpanel

Hur fungerar webbpaneler?

Webbpaneler är en förhållandevis ny, men framförallt växande form av datainsamlingsmetod. Webbpaneler kan på kort tid samla in stora mängder data från respondenter från hela världen genom enkätundersökningar. Tack vare det faktum att respondenterna anger en del information om sig själva när de går med i en webbpanel, går det att göra specifika urval på ett sätt som inte är möjligt med någon annan insamlingsform.

 

När används webbpaneler?

 

Webbpanelsundersökningar lämpar sig vid flera olika typer av frågeställningar: undersöka produkter, marknader, analysera opinion hos befolkningen. De används även av forskare för att bland annat undersöka hypoteser och vid exempelvis ”willingess to pay”-studier, som avser hur mycket konsumenter är villiga att betala för en viss behandling/produkt. Enkätfabriken genomför många ”willingness to pay”-studier åt olika universitet och högskolor i Sverige.

 

Enkätfabrikens panel:

Enkätfabriken har tillgång till webbpaneler i stora delar av världen. Genom samarbeten kan vi genomföra undersökningar i större delen av Europa, Nordamerika och Asien. Totalt finns över 10 miljoner potentiella respondenter i vårt nätverk av paneler. Enkätfabriken använder enbart paneler som uppfyller ESOMARs riktlinjer och följer branschstandarden (ISO 26362). Kostnaden för våra panelundersökningar bygger på antalet kompletta svar och längden på enkäten.

Webbpaneler är en undersökningsform som tillåter en stor mängd svar snabbt, smidigt och från önskad målgrupp.

Vad vi gör:

  1. Jobbar med kvalitetssäkring. Enkätfabriken arbetar med paneler som håller hög kvalitet. De flesta av våra kunder är universitet och högskolor som genomför undersökningar där panelisterna är rekryterade via sannolikhetsurval.
  2. Samlar in data. Enkätfabriken utformar ett urval som stämmer med din målgrupp för att kunna ge svar om vad just de som du vill nå tycker.
  3. Värdesätter effektivitet. Då respondenterna redan finns tillgängliga är insamlingsperioden kort och leverans av resultat går snabbt.
  4. Analyserar och sammanställer. Vi programmerar webbenkäten och sköter datainsamlingen – ni behöver bara ta emot en databas och/eller rapport med färdiga resultat.
  5. Är transparanta. För transparens och hög tillförlitlighet till webbpaneler rapporteras givetvis urval, svarsfrekvens och bortfall.
  6. Har en egen panel! Vår egen panel, Lärarbarometern, når ut till cirka 10 000 deltagare inom skolväsendet, såsom lärare, rektorer och pedagoger.
digitala enkäter
Enkätundersökning analys

Kundkommentar

  • Analysresultat

    ”Snabba och tydliga återkopplingar, upplevs kunniga inom området både med rapportskrivning och pålästa kring ämnet”

Case

Se tidigare uppdrag:

Artiklar

Läsvärt om undersökningar!

Read more...
Lärarbarometern, ett register för undersökningar

Lärarbarometern

Vad är lärarbarometern?

Lärarbarometern är en webbaserad undersökningspanel med lärare från hela Sverige. Bakom Lärarbarometern står Sveriges största lärarsajt Lektion.se och undersökningsföretaget Enkätfabriken. Rekrytering av paneldeltagare görs via Lektion.se vilket ger Lärarbarometern unika förutsättningar att nå ut till skolpersonal i hela landet.

 

Panelen är den överlägset största i sitt slag med närmare 10 000 deltagare. Den ger dig möjligheten att ta reda på vad specificka grupper bland Sveriges lärare, rektorer och pedagoger tycker och tänker. Du kan specificera ämne, årskurs, geografiskt område m.fl. Ingen annan kan erbjuda en lika omfattande undersökningspanel inom den svenska skolan. Eftersom undersökningarna görs via nätet kan du få svar på dina frågor både snabbt och till ett bra pris. Det är möjligt att använda lärarbarometern för att göra en mängd olika typer av mätningar.

Panelen är den överlägset största i sitt slag med närmare 10 000 deltagare.
digitala enkäter
Enkätundersökning analys

Kundkommentar

  • Analysresultat

    ”Snabba och tydliga återkopplingar, upplevs kunniga inom området både med rapportskrivning och pålästa kring ämnet”

Case

Se tidigare uppdrag:

Artiklar

Läsvärt om undersökningar!

Read more...
Varumärkesundersökningar

Varumärkesundersökning

Om varumärkesundersökningar

 

Varumärkespreferens är er nyckel till framgång på en konkurrensutsatt marknad. Att veta hur ert varumärke uppfattas är därför otroligt viktigt. I en varumärkesundersökning kartlägger vi positiva såväl som negativa åsikter, attityder och associationer med ert varumärke. I relation till det värderas dessa aspekter med hur varumärket uppfattas generellt. På så sätt kan vi skapa en bild av hur ni kan agera för att stärka ert varumärke på ett så effektivt sätt som möjligt. Genom att undersöka vad ert varumärke förknippas med kan ni få en bild av hur ni kan arbeta för att förbättra det.

 

Varumärkestracking

 

Vi på Enkätfabriken kan kontinuerligt följa upp hur ert varumärke uppfattas av marknaden, med regelbunden återrapportering efter preferens. Där tar vi frekvent tempen på er marknad för att ta reda på vilken effekt exempelvis era kampanjer eller andra marknadsaktiviteter haft den senaste tiden, en generell uppfattning om er verksamhet och hur marknaden förändras över tid.

Vad vi gör:

  1. Tar fram frågeunderlag. Vi skapar alltid ett unikt frågeunderlag som anpassas efter ert företags verksamhet, inriktning och värderingar.
  2. Erbjuder varumärkesindex. Till våra varumärkesundersökningar kan vi skapa ett varumärkesindex. Ett index gör det möjligt för er se förändringar över tid.
  3. Samlar in data med prisvärda metoder. Enkätfabriken tillhandahåller ett smidigt genomförande med vår webbenkät-tjänst vilket gör att våra produkter är prisvärda.
  4. Analyserar och sammanställer. Vi genomför analyser av hög kvalitet och levererar rapporter som är enkla att förstå.
digitala enkäter
Enkätundersökning analys

Kundkommentar

  • Analysresultat

    ”Snabba och tydliga återkopplingar, upplevs kunniga inom området både med rapportskrivning och pålästa kring ämnet”

Case

Se tidigare uppdrag:

Artiklar

Läsvärt om undersökningar!

Read more...
Marknadsundersökningar

Marknadsundersökning

Om marknadsundersökningar

Hur ser er position ut på marknaden?

I en marknadsundersökning kartlägger vi er marknad. Vi undersöker hur människor ser på er verksamhet, på ert varumärke och även hur de ser på era konkurrenters varumärke. Genom att låta oberoende respondenter delge sina åsikter och attityder om olika aktörer på marknaden, så får ni förståelse för hur ni uppfattas av omvärlden.

 

Att få insikt i vad kunder och potentiella kunder tycker om marknadsutbudet är essentiellt för verksamheten. Marknadsundersökningar tillåter er att få direkt kunskap till vilka målgrupper ni bör satsa på och vilka erbjudanden som lockar mest. Det skapar en tydlig bild av hur ni förhåller er till andra på marknaden och resultaten ger er den kunskap ni behöver för att fortsätta förbättra och utveckla er marknadsstrategi.

“Det gäller att ha en bra grund att stå på när det kommer till att fatta beslut kring framtida satsningar. Att ha rätt uppfattning av hur konsumenter på er marknad ser på er och era konkurrenter är en förutsättning för att lyckas.”

Vi tar reda på era marknadsmöjligheter

 

  • – Med hjälp av Enkätfabrikens marknadsundersökningar kan ert företag få det nödvändiga underlag som krävs för att göra rätt prioriteringar och val.
  • – Vi hjälper er att undersöka marknadsutrymmet och efterfrågan på en produkt eller tjänst som ni överväger att lansera.
  • – Med våra verktyg kan vi  granska den lokala efterfrågan i en region ni funderar på att etablera er verksamhet i.
  • – Vi har också möjlighet att mäta vilken effekt er reklam har på personer i era utvalda målgrupper och mycket annat.

Vad vi gör:

  1. Utformar frågeunderlag och samlar in data. Vi använder det insamlingssätt som passar uppdraget bäst. På så vis kan vi både mäta åsikterna bland människor i 140 länder och utläsa vad potentiella kunder i Borlänge eller Eslöv tycker.
  2. Mäter preferenser och betalningsvilja. Genom avancerade metoder kan vi mäta potentiella kunders preferenser och betalningsvilja
  3. Analyserar och jämför. Vi kan kartlägga synen på ert företag i jämförelse med era konkurrenter bland personer i er målgrupp. På så vis får ni både en bild av hur ert företag uppfattas och hur ni särskiljer er från era konkurrenter.

Kundkommentar

  • Analysresultat

    ”Snabba och tydliga återkopplingar, upplevs kunniga inom området både med rapportskrivning och pålästa kring ämnet”

Case

Se tidigare uppdrag:

Artiklar

Läsvärt om undersökningar!

Read more...
Analys och insamling av kundundersökningar

Kundundersökning

Om kundundersökningar

 

För att försäljningen ska blomstra krävs nöjda och lojala kunder. Det bästa du kan få är kunder som är benägna att rekommendera dig för andra. Enkätfabrikens har som mål att alla våra kundundersökningar ska leda till utveckling för din verksamhet. Det är därför vi och våra undersökningar finns. Vi hjälper er ta reda på vad era kunder tycker – inte bara vad de tycker ni gör bra, utan också vad de tycker ni bör förbättra. Framförallt undersöker vi vad som gör era kunder nöjda och vilka aspekter som påverkar uppfattningen mest. Resultatet blir på så vis ett underlag  utveckling och en verksamhet ännu mer värd att rekommendera.

 

Med vår gedigna erfarenhet och expertis av allt från frågeformulering till dataanalys, ger vi er ett tydligt beslutsunderlag. Vårt fokus ligger på hur ni på allra bästa sätt lyfter er verksamhet, genom att lära känna era kunder. Får vi en nöjd kund, får ni nöjda kunder.

Det bästa sättet att ta reda på vad som gör era kunder nöjda är att lyssna på de kunder ni redan har. Det ger er en unik inblick i ert företag, era tjänster och i hur era produkter uppfattas. Genom att få en bild av deras uppfattning om er, så kan ni utveckla och förbättra det ni erbjuder.

Vad vi gör:

Vi utformar och sammanställer era kundundersökningar på ett sätt som gör det enklare för er att fatta rätt beslut om era produkter och tjänster.

  1. Utformar frågeunderlag efter er verksamhet. Vi skapar alltid ett unikt frågeunderlag som anpassas efter ert företags verksamhet, inriktning och värderingar.
  2. Samlar in data. Vi använder oss av den insamlingsmetod som är bäst lämpad för att nå era kunder, oavsett om det är telefonintervjuer, webbenkäter eller postala enkäter.
  3. Analyserar och sammanställer. Vi mäter både hur nöjda era kunder är och vad som är viktigast att förbättra för att öka deras generella nöjdhet.

Kundkommentar

  • Analysresultat

    ”Snabba och tydliga återkopplingar, upplevs kunniga inom området både med rapportskrivning och pålästa kring ämnet”

Case

Se tidigare uppdrag:

Artiklar

Läsvärt om undersökningar!

Read more...
Medarbetarundersökningar

Medarbetarundersökning

Därför ska du göra en medarbetarundersökning

 

En medarbetarundersökning är utgångspunkten för en mer trivsam och lönsam arbetsplats. Grunden för allt ett företag eller en organisation kan åstadkomma är medarbetarna och den insats de gör. För att kunna leva upp till den potential som inryms i organisationen är det därför viktigt att skapa en miljö som införlivar potentialen. De anställda bör känna sig delaktiga och uppleva att deras syn på den egna arbetssituationen tas på allvar.

 

Enkätfabrikens medarbetarundersökningar ger konkreta resultat där arbetsgivaren får vägledning i hur organisationen kan utveckla sin verksamhet. Undersökningen ger också en möjlighet att låta att alla anställda få lyfta sina tankar kring sin arbetssituation. Resultatet ger dig som arbetsgivare underlag för ett förändringsarbete som bidrar till en arbetsmiljö som de anställda är nöjda med och uppskattar. En medarbetarundersökning har som syfte att lyfta fram vad som gör anställda tillfredsställda och nöjda med sin arbetsplats. Som vi vet mår nöjda medarbetare bättre psykiskt, vilket också leder till ökad effektivitet.

Forskningsbaserade undersökningsmetoder

Alla våra medarbetarundersökningar har en stark förankring i forskningsresultat om arbetsmiljö och medarbetarnöjdhet. De frågeformulär vi tar fram till er, insamlingsmetoden och analysarbetet bygger på vetenskapligt etablerade undersöknings- och analysmetoder. Frågeunderlaget omfattar alla de aspekter som man som arbetsgivare har skyldighet att undersöka enligt diskrimineringslagen samt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbetsmiljö. Detta är något vi har jobbat med i över 10 år inom både offentlig och privat sektor.

Våra undersökningar bygger på forskning och mångårig erfarenhet av genomförda undersökningar.

Vad vi gör

Enkätfabriken finns delaktiga genom hela processen i att genomföra medarbetarundersökningen: från ett inledande stadium där syftet med medarbetarundersökningen identifieras, genomgång av frågeunderlag, datainsamling, sammanställning av resultaten och avslutningsvis konkreta förslag på förbättringsåtgärder.

      1. Utformar frågeunderlag. Vi hjälper er att ta fram ett frågeunderlag som passar för er verksamhet och formulera frågor som mäter det som är viktigt på just er arbetsplats.
      2. Kartlägger er metod. Underlaget från medarbetarna insamlas med den metod som stämmer bäst för ert företag. I våra medarbetarundersökningar arbetar vi med webbenkäter, pappersenkäter eller en kombination av båda.
      3. Analyserar & ger konkreta förbättringsåtgärder. Efter insamlingen genomför vi noggranna analyser och presenterar både hur nöjda de anställda är med olika aspekter av sin arbetssituation och vilka av dessa aspekter som är viktigast att utveckla för att öka de anställdas övergripande nöjdhet.
Medarbetarundersökning
Enkätundersökning analys

Rekommendation

Rekommendation Medarbetarundersökning

Enkätfabriken har lagt ned tid på att förstå vår verksamhet och tagit fram medarbetarundersökningar som passar oss. Resultaten har gett oss insikter i vad vi kan förändra och vi jobbar nu aktivt för att utveckla arbetsmiljö- och trivselfrågor”.

___________________

Kristina Wallengren

Biträdande rektor, Vasaskolan

Read more...