#SPELSTOPP även för Enkätfabriken

Under hösten uppmärksammades fotbollsmagasinet Offside för beslutet att tacka nej till spelbolagsreklam i samtliga plattformar, något som tidigare utgjort en stor del av magasinets annonsintäkter. Under hashtagen #Spelstopp samlades hejarop och Offside kunde efter beslutet även konstatera en stor tillströmning av nya tidningsprenumeranter. I #Spelstopps-vågen har nu även kommunikationsbyrån Bulldozer anslutit sig till beslutet att inte samarbeta med spelföretag. Detta trots att omregleringen av spelmarknaden, som träder i kraft 1 januari 2019, troligen kommer innebära att licenserade spelbolag ökar sina medieinvesteringar kraftigt.

Vi på Enkätfabriken backar självklart också Offsides beslut. Sedan företaget grundades år 2009 har även vi haft som policy att inte genomföra uppdrag åt kunder inom branscher som vi inte tror på. Däribland ingår just spelbolag, men också alkohol, tobak och vapen. Bland Enkätfabrikens kunder finns istället intressanta företag inom en mängd sektorer, myndigheter, universitet och ideella organisationer.

 

#spelstopp

 

Läs mer om Offsides #spelstopp och Bulldozers ställningstagande.

  • Single news sidebar

    Fyll i formuläret för att få veta mer: